De weg zou een stuk veiliger worden wanneer iedereen een achteruitrijcamera zou hebben en deze zou gebruiken. Een achteruitrijcamera zorgt er namelijk voor dat een bestuurder in de dode hoek achter het voertuig kan kijken, waardoor er minder snel ongelukken gebeuren in de dode hoek. Er zijn altijd twee dode hoeken voor een bestuurder. De ene dode hoek is aan de zijkant van het voertuig en de andere dode hoek is aan de achterkant van het voertuig. De achteruitrijcamera neemt alleen de dode hoek aan de achterkant van het voertuig weg. Zo hebben auto’s minder last van blikschade en nemen de verkeersdoden af. Want door het extra zicht van de achteruitrijcamera, hoeft een bestuurder alleen maar op de monitor te kijken en heeft daardoor veel meer tijd om het voertuig te besturen. Zeker voor grote voertuigen is deze camera een uitkomst. Want bestuurders in grote voertuigen hebben veel meer last van hun dode hoek dan bestuurders van kleine voertuigen. Daarom is het tegenwoordig verplicht voor vrachtauto’s om een achteruitrijcamera te hebben. Sinds dit verplicht is vallen er jaarlijks minder verkeersdoden door achteruitrijdende vrachtauto’s Alle voertuigen moeten daarom eigenlijk worden uitgerust met een camera. Dit is alleen nog lang niet het geval. De belangrijkste reden daarvan is de prijs. De goedkoopste achteruitrijcamera begint tussen de tweehonderd en de driehonderd euro, maar als je een luxere camera wilt betaal je al snel vijfhonderd euro. Voor vijfhonderd euro kan je bijvoorbeeld kiezen voor een draadloze achteruitrijcamera, voor een camera met beter zich of voor een camera met nachtzicht. Het beste kan je een heel set kopen, omdat elke achteruitrijcamerafabrikant haar eigen standaarden heeft. Elk merk achteruitrijcamera heeft daarom hele andere bedrading. Een camos camera kan daarom niet aan een waeco monitor worden gekoppeld. Ook kan een orlaco achteruitrijcamera niet aan een monitor van camos worden gekoppeld enzovoort. Daarom kan je beter een set kopen. |
Voor meer info : http://www.vanzwitserland.nl/ |