Een full service internetbureau | Zicht Online

Inkomende marketing verwijst naar een marketingmethodologie waarbij u klanten aantrekt, betrekt en verrast in elke fase van de reis van de koper. U kunt elke digitale marketingtactiek zoals hierboven vermeld gebruiken, gedurende een inkomende marketingstrategie, om een klantervaring te creëren die met de klant samenwerkt en niet tegen hem of haar ingaat. Hier zijn enkele klassieke voorbeelden van inkomende marketing versus traditionele marketing:

Bloggen vs. pop-up advertenties
Videomarketing versus commerciële reclame
E-mailcontactlijsten vs. spam per e-mail
Wat doet een digitale marketeer?
Digitale marketeers zijn verantwoordelijk voor het stimuleren van merkbekendheid en leadgeneratie via alle digitale kanalen – zowel gratis als tegen betaling – die een bedrijf ter beschikking staan. Deze kanalen omvatten sociale media, de eigen website van het bedrijf, zoekmachine rankings, e-mail, display advertising en de blog van het bedrijf.

Dit artikel is geschreven door Zicht Online, een full service internetbureau uit Rotterdam.

De digitale marketeer richt zich meestal op een verschillende Key Performance Indicator (KPI) voor elk kanaal, zodat hij/zij de prestaties van het bedrijf in elk kanaal goed kan meten. Een digitale marketeer die verantwoordelijk is voor SEO, bijvoorbeeld, meet het “organische verkeer” van hun website – van dat verkeer dat afkomstig is van websitebezoekers die via een Google-zoekopdracht een pagina van de website van het bedrijf hebben gevonden.

Digitale marketing wordt vandaag de dag in vele marketingfuncties uitgevoerd. In kleine bedrijven kan een generalist veel van de hierboven beschreven digitale marketingtactieken tegelijkertijd bezitten. In grotere bedrijven hebben deze tactieken meerdere specialisten die zich elk op slechts één of twee van de digitale kanalen van het merk richten.

Hier zijn enkele voorbeelden van deze specialisten:

SEO Manager
Belangrijkste KPI’s: Organisch verkeer
Kortom, SEO managers krijgen het bedrijf te rangschikken op Google. Met behulp van een verscheidenheid aan benaderingen van zoekmachine optimalisatie, kan deze persoon direct werken met content makers om ervoor te zorgen de inhoud die zij produceren goed presteert op Google – zelfs als het bedrijf ook deze inhoud op sociale media post.

Content Marketing Specialist
Belangrijkste KPI’s: Tijd op pagina, algemeen blogverkeer, YouTube-kanaalabonnees
Specialisten op het gebied van contentmarketing zijn de makers van digitale content. Zij houden vaak de bloggingkalender van het bedrijf bij en komen met een contentstrategie die ook video omvat. Deze professionals werken vaak samen met mensen van andere afdelingen om ervoor te zorgen dat de producten en campagnes die het bedrijf lanceert worden ondersteund met promotionele content op elk digitaal kanaal.

Social Media Manager
Belangrijkste KPI’s: Volgt, Indrukken, Aandelen, Indrukken
De rol van een social media manager is gemakkelijk af te leiden uit de titel, maar welke sociale netwerken zij voor het bedrijf beheren is afhankelijk van de branche. Bovenal stellen social media managers een posting schema op voor de schriftelijke en visuele inhoud van het bedrijf. Deze medewerker kan ook samenwerken met de content marketing specialist om een strategie te ontwikkelen waarvoor content op welk sociaal netwerk te plaatsen is.

(Let op: volgens bovenstaande KPI’s verwijst “impressies” naar het aantal keren dat een bedrijf berichten op de nieuwsfeed van een gebruiker plaatst.)

Coördinator marketingautomatisering
Belangrijkste KPI’s: Open rate van de e-mail, doorklikpercentage van de campagne, (conversie)percentage van de leadgeneratie (conversie)-tarieven
De marketingautomatiseringscoördinator helpt bij de keuze en het beheer van de software die het hele marketingteam in staat stelt het gedrag van hun klanten te begrijpen en de groei van hun bedrijf te meten. Omdat veel van de hierboven beschreven marketingactiviteiten los van elkaar kunnen worden uitgevoerd, is het belangrijk dat er iemand is die deze digitale activiteiten kan groeperen in individuele campagnes en de prestaties van elke campagne kan volgen.

Inkomende marketing versus digitale marketing: Wat is het?
Op het eerste gezicht lijken ze op elkaar te lijken: beide komen voornamelijk online voor, en beide richten zich op het creëren van digitale content voor mensen om te consumeren. Dus wat is het verschil?

De term “digitale marketing” maakt geen onderscheid tussen push en pull marketingtactieken (of wat we nu ‘inbound’ en ‘outbound’ methodes zouden kunnen noemen). Beide kunnen nog steeds onder de paraplu van digitale marketing vallen.

Digitale outbound tactiek is erop gericht om een marketingboodschap direct voor zoveel mogelijk mensen in de online ruimte te brengen – ongeacht of deze relevant of welkom is. Bijvoorbeeld, de schreeuwerige banneradvertenties die je boven aan veel websites ziet, proberen een product of promotie op mensen te schuiven die er niet per se klaar voor zijn om het te ontvangen.

Aan de andere kant, marketeers die gebruik maken van digitale inbound tactiek gebruiken online content om hun doelgroep klanten aan te trekken op hun websites door het verstrekken van activa die nuttig zijn voor hen. Een van de eenvoudigste maar meest krachtige inbound digitale marketing activa is een blog, die het mogelijk maakt uw website te profiteren van de voorwaarden die uw ideale klanten op zoek zijn naar.

Uiteindelijk is inbound marketing een methode die gebruik maakt van digitale marketingmiddelen om online klanten aan te trekken, te betrekken en te verrukken. Digitale marketing, aan de andere kant, is gewoon een overkoepelende term om online marketing tactieken van welke aard dan ook te beschrijven, ongeacht of ze worden beschouwd als inteelt.

Voor meer info : https://zicht.nl